Steg 1: Linoljefärg

Ja, nu är det ju inte så att jag ska hålla kurs eller föredrag åt er. "Steg 1" står bara för min egen resa mot det egna hemmanet. Mot målet att renovera, kanske rentav flytta, ett gammalt timrat hus.

Första steget blev då alltså att bekanta mig med linoljefärger. Först och främst, nu just, för att piffa upp möbler, men i framtiden ska det målas golv, tak, väggar och fönster med denna fantastiska färg.

Lundagård i Purmo blev självklart första hållplats. Förutom att Lundagård är en fin butik så skriver Aja också en intressant blogg om just dessa saker som intresserar mig så mycket; hus, hem, byggnadsvård, begagnade prylar och mycket annat. Ni hittar bloggen här: www.lundagard.blogspot.fi.

Järnoxidsvart och Caput Mortuum är de färger jag valde, trots att jag sökte en grön nyans. Jag kommer till det...

Egentligen skulle ett skåp målas, men jag beslöt mig för att börja med en enkel stol. Framförallt för att öva på tålamodet. Färgen ska trots allt torka några dagar mellan målningsvarven.

Ottossons linoljefärger visade sig vara underbara att måla med, vilket jag märkte framförallt efter andra varvet på första stolprojektet. Efter första varvet var jag säker att jag skulle tvingas måla tre varv för att få täckt den vita färgen. Men icke! Jag tjoade och tjimmade över hur vackert färgen täckte då andra varvet kom på plats.

Såpass att en vän ville prova och tog sig an pallen nedan. Den fick ingen "före-bild", men den var grällröd.







































































Nåväl. Det var ju ett skåp jag skulle måla. Jag har egentligen inte något emot den mossgröna ursprungsfärgen (som var mörkare och dystrare än fotot visar) - men ja, dyster var den nog.

Så planen var svart runtomkring, och grönt inuti. Vid Lundagård ändrade jag mig plötsligt, och valde en röd färg istället. Men då stolen och pallen var klara insåg jag att den röda nyansen var för mörk för skåpet, och jag återvände till drömmen om grönt. Klickade hem "Bladgrön" på Lundagårds webshop och idag anlände äntligen färgen.

Nu har jag bara målat ett varv hittills, och skåpdörren (och det nya handtaget jag också köpt) är ju inte på plats. Jag får visa slutresultatet en annan dag.







































Något jag också köpte från Purmo var en spik. En redig en. Det är första spiken till drömhemmet. 


Kommentarer