Trollslända

I mina drömmar är det björn som vill leka, och berguv som cirklar skrämmande vacker ovanför. I vakenhet är det trollsländor som dansar på åkern söderom huset. Alla talar de om förändring, ljus, visdom, mod. Styrka.

Både namnet trollslända, och engelska dragonfly, är talande. Otroligt vackert sken av orange då de surrar på i solljuset. Går inte att fånga med kameran - de är för snabba, för flyktiga, för lekfulla. En liten bild fick jag iaf, men den gör inte rättvisa. Stora är de, fulla av liv - och jag har aldrig sett dem här hos mig förut. De är välkomna gäster.






Att fota genom fönster är inte enbart dåligt. Ibland får man fin mystik i bilderna, då ljuset leker rätt. Jag fångade de insekter jag tycker minst om - bin och getingar. Samt en av de sista lupinerna som ännu står stolt uppefter stugväggen.

 

Kommentarer