Utrensning

Vacker måne och vackra dimdanser flera nätter nu, men jag har inte orkat mig ut med stativ och grejs som sig bör. Men ingen press, ingen stress. En liten, dålig bild blev det i alla fall igår efter blåbärsrensning och ordentlig yogasession.

Idag lider jag av ont i nacken och axlarna, men unnade mig ändå en dag i Jakobstad, träffade några vänner, fyndade lite och pratade om utrensning.

Sedan nyheten om förestående flytt har jag fått bearbeta tankar om mitt hemman igen. Ja, jag vet att tryggheten ska komma inifrån mig själv, men jag sätter stort värde vid mitt hem. Var det än då är. Kanske är det likt oss Kräftor, eller så är det bara så jag är.

På senaste åren har jag nog rensat bort mycket saker som inte betytt något, eller som inte kommit till användning. Och sådant jag gillat men inte använt har jag hittat nya användningsområden för. Speciellt sedan jag flyttade hit har det skett endel ombyten. Visst, jag har samlat på mig en del, som man gör då man bor i hus, men mest sådant jag faktiskt vill ha i mitt hemman också framöver. Sådant som behövs och som skapar trygghet och ombonad. En hel del har åkt till Ekorosk, eller sålts bort. Här har jag känt mig ovanligt lätt, utan onödigt bagage.

Men nu igen måste jag fundera vad hemmet ska betyda för mig. Sakta, sakta rensar jag ut onödigt. Och handlar bara hem sådant som faktiskt behövs också i kommande hem. Sådant jag inte kommit mig för att skaffa innan. Soppslev, te-sil.

Jag drömmer om bondgården. Försöker tänka att också nästa flytt måste innebära att jag hamnar på en ännu bättre plats, i ett ännu bättre hem. Ännu närmare drömmen. Jag vet nog att jag förtjänar det även om det känns hopplöst just nu.

Andas, andas. Tillit.

Kommentarer