Ett redan högt älskat smidesbord


Nu har jag ett redan högt älskat smidesbord i min lilla ateljéhörna (som nu faktiskt känns större!). Jag kallar det smidesbord även om jag nog kommer att pyssla med diverse där. Det är dock byggt med silversmidet i åtanke, så det är stabilt, har skruvstäd, och kanter så små metallbitar inte åker omkring hursomhelst. Ett litet verktygsställ ska ännu byggas för tänger och filar som ofta används.

Det här bordet är redan en av de mest värdefulla möbler jag har! Om jag hade specialbeställt färdigsågat virke från något snickeri hade det blivit dyrt - men värt nästan ingenting. Nu är bordet byggt nästan helt utan pengar - men med återvunnet material och massor av kärlek!

Det är byggt av en gammal köksbänk som stod i vedlidret, ohyvlade 2x4 plankor (som jag bytte till mig av en vän, och som jag hyvlat och sandpapprat lite), en fanérskiva från någon gammal fraktlåda (hämtat från någon byggfirmas container för ett par år sedan), en 2x2 planka och en 2x4 hyvlad planka från vedlidret, och ett par tunna skivbitar av en vän. Några skruvar och vinkeljärn är det enda jag köpt (och det var enbart för att det var enklast så då jag var i stan och var osäker på vad min lilla snickarbod innehöll). En lånad cirkel har använts, och en smirgel (bänkslipmaskin) som jag bytt till mig behövdes också.



Det arbete jag själv gjort på bordet är minimalt. Men det att någon jag tycker mycket om byggt det mesta gör bordet minst lika mycket värt som om jag gjort allt själv.


Nu har jag alla möjligheter att smida, pyssla, måla och skapa, och jag ler varje gång jag tittar på min ateljéhörna.

 

Stort tack till de inblandade. Detta är en av de största gåvorna jag fått. <3

Kommentarer