Helstekt blomkål med bacon och pepprig ost (samt skogsbilder!)

Jag har datorstrul vilket försvårar mitt arbete. Det är också orsaken till dagens dåligt editerade bilder. Men trots det måste jag väl säga att både påskhelgen och dagarna efter har varit rätt så sköna ändå.

Jag drömmer som en galning just nu. Ett par veckor har det varit mer än vanligt - och jag är trött på dagarna. Men inatt drömde jag faktiskt ihop en maträtt! Den var jag ju tvungen att testa till lunch, då jag dessutom hade sällskap och kunde få feedback.

Jag trodde aldrig jag skulle blogga om mat - men varför inte om jag nu en gång drömmer ihop något som visade sig vara fantastiskt gott! Here goes:

Soulmamas helstekta blomkål med bacon och pepprig ost (2 pers)

1-2 blomkålshuvuden
1 paket bacon (jag valde Snellmans extra möra bacon, minimalt med skräp i den!)
ca 1dl grädde
en lagom stor klimp pepprig Créme Bonjour, Mustapekka eller liknande färskost
smör
 salt/peppar

Gnid in blomkålen med mycket smör. Salta. Ca 10 minuter i 200 grader i ugn, sänk sedan till 150 grader. Efter ca 25 minuter kan du snabbt steka bacon som du skurit i mindre bitar, hälla på grädde och peppriga färskosten. Efter att blomkålen då varit ca 30 minuter i ugnen häller du över baconsåsen och sätter in i ugnen igen i ca 10 minuter.

NAM!


Förutom god mat har jag också njutit av vårvädret i påskhelgen. Lite köra-omkring-i-nejden blev det, samt tidig söndagmorgonspromenad på "min bakgård", nämligen skogen bakom huset.
 
 
 Inkognito-gran :)

Vad har Soulmama googlat? Blomkålshuvud i ugn, Forslight, hål i aluminiumfolie...

Kommentarer