Våga vakna vacker!

 

Efter de tunga PMDS-veckorna känns det alltid som att vakna ur en dvala. Jag är inte mig själv då jag mår dåligt. I alla fall inte den bästa jag kan vara.

Men nu är de veckorna igen över och imorse vaknade jag vacker, glad, kreativ. Ni kanske undrar varför jag använder ordet "våga" i rubriken. Nå, det är inte så konstigt. Man pratar ofta om att "våga älska" - och menar framförallt andra. För det är skrämmande att älska någon. Det är överväldigande. Det är att blotta sin själ, med risk för att bli besviken, ledsen, sårad.

Men det gäller också då det kommer till att älska sig själv. Det är skrämmande, överväldigande. Ofta gör man sig själv besviken, man är missnöjd och sårar sig själv. Trots det önskar jag det åt oss alla - att vi ska älska oss själva. Att vi ska våga vakna vackra!

På morgonen är man ren, tom. Och ofta påverkas man av de första sakerna som händer. Ibland är det negativt. Kaffet är slut, man kanske har ont i kroppen, man läser dagens första mejl och det är kritik. Men ifall man själv skapar det där första som händer så har man större chans att orka hantera vad som än kommer sen.

Jag är inte stor på mantran - eller att ta medveten tid för mig själv att manifestera fram mitt eget mående. Men jag försöker. Och det kan förändra hela dagen om man börjar morgonen med att kort konstatera; "Jag är vacker. Jag är glad. Jag är stark."

Så idag har jag varit vacker, glad och stark. Jag tog en runda till Lundagård i Purmo och hämtade en lampa jag beställt för längesen. Och plockade på mig lite saker som skulle resultera i dagens lilla hantverksprojekt - nämligen de små skyltarna jag har på bild!


Jag har en fin vän som heter Mickel. Då jag träffade honom för allra första gången för cirka sju år sedan så sade han: "Om man är full av kärlek ryms ingen skit." Och så kramade han mig som om vi känt varandra i tusentals år.
Det bär jag ofta med mig då jag mår dåligt, och jag satte även det citatet på en skylt.


Med glimten i ögat kunde ju denna hänga på en toalettdörr! :)

Skyltarna är givetvis till salu. De mäter 13x8cm, målade med sprayfärg och akryl på liten träskiva. Kostar sisådär 7,50€/st (inkl. moms).

Men jag vill också våga något annat i det här inlägget. En av de första sakerna som kom emot imorse var faktiskt ett inlägg i ett forum. Den som skrivit inlägget önskade se bilder av alla sorters magar. Det är ett forum för kvinnor, och det känns rätt tryggt att dela med sig där.

Visst är platta magar fina, men de ser vi överallt. Så inlägget handlade framförallt om runda magar, kurvor, kärlekshandtag och valkar. Också jag beslöt mig för att dela med mig av min mage - och det tänker jag göra här också!

Min mage kunde gott vara lite mindre. Men idag vaknade jag vacker - och jag tyckte till och med om min mage. Den är nästan alltid dold under kläder förstås, och jag är ofta obekväm med att visa den även för de närmaste. Men nu tänker jag vara en stolt gudinna och visa upp den mage som gör sitt bästa för att få mig att må bra, som är rund och go' att ligga på, och för andra att vila huvudet mot.


Våga vakna vackra - och var stolt över era tempel till kroppar!

Kommentarer