Godaste brödet & bästa blomkålspizzan & nyaste tavlan

Eftersom det verkar vara idel motgångar med hälsan, ekonomin och tekniken så har jag ägnat den här dagen mest åt sånt som inte har med datorn att göra, och sånt som gör mig glad.

Jag började dagen med att baka bröd. Åh, det finns nog inget jag saknat så mycket som bröd sedan jag ändrade min kost för ett par år sedan. Nuförtiden bakar jag nog ibland pofibersemlor, och de är goda. Men sedan jag kokade ihop detta recept utgående från att par recept jag hittade på nätet, så är det stora favoriten.
Det är glutenfritt, men kanske inte så LCHF-vänligt - men det duger åt mig!

Soulmamas godaste bröd

4dl mjöl (jag använder ca 3dl mandelmjöl och 1dl Fibrex)
2dl vatten/mjölk
Lite fiberhusk, typ en matsked
Lite sesamfrön, typ ett par matskedar
Ca 3-4 torkade aprikoser i små bitar
2tsk bakpulver
½dl lingonsylt
Lite salt

Blanda och in i ugn, ca 200 grader. Utgående från recepten borde det räcka med en timme, men denna blandning kräver nästan en och en halv. Sänk värmen om brödet börjar se för bränt ut, men låt det stå hela tiden ut för att bli helt klart inuti.


Efter godaste brödet började jag måla. Sällan målar jag utan plan, men det behövdes idag. Denna lilla filur är ca 26x22cm och jag vet inte riktigt vad det är för en typ. Men han söker nytt hem för 45€ om någon vill ha honom :)


Under tiden jag målade blev strömmen äntligen färdig på övervåningen, så nu väntar storstädning. Men innan dess testade jag att göra en LCHF-vänlig blomkålspizza. Det är nog godaste LCHF-pizzareceptet hittills!

 Blomkålspizzabotten

1 riven blomkål, ca 4dl
2-3 dl riven ost
1 ägg
Salt och peppar

Blanda, och i ugn 225 grader, 15 minuter. Toppa sedan med valbart och in 10 minuter till!

Bilderna kanske ser ut lite hursomhelst idag, då jag försökte editera dem på den slöa laptop jag har igång så länge bordsdatorn är ajaj. Men sådan är denna mulna dag. Imorgon kanske allt ser ljusare ut!

Kommentarer