Lyckoboda

Detta inlägg är gjort i samarbete med Lyckoboda.

Sedan namnet Lyckoboda dök upp på min Facebook-feed för flera år sedan har jag följt Kristina Kettunens företag. Redan namnet fick något att slå an i mig, och produkterna som skapas inom Lyckoboda-märket spelar på mina strängar.

Det är allmogekonsten och Kristinas rötter som står som inspirationskälla till de mönster som blir till vackra väskor, dukar och kuddar.

Det är något vackert i tanken att man kan köpa ett lokalt nytillverkat hantverk, som på något plan resonerar med något som går väldigt långt tillbaka i tiden. Till tidigare liv, till rötter, till något som känns som hemma.


Det är just det jag önskar i nytillverkade designprodukter. Att det finns hjärta, och själ. Det har Kristina minsann lyckats få fram i sitt företag och med sina produkter.

Som hon säger på hemsidan:

"Lyckoboda uppstod av kärlek till min hembygd och kreativiteten.
Lyckoboda uppstod av kärlek för det mänskliga och för människan i allmänhet.
Av kärlek till mina föräldrar, närmaste och vänner.
Av kärlek till hantverkarna och kraften i deras starka närvaro.
Av kärlek till design och företagsamhet."

Framöver kan hända Lyckoboda utvecklas till mer än ett designföretag - men just nu är jag glad att jag får se och ta del av detta lilla företag med helt underbara produkter. Hoppas ni besöker Lyckobodas webshop och köper hem något. 

Jag kommer i alla fall att bära min Lyckoboda-väska med stolthet och en känsla av att jag bär med mig mina rötter, till och med i handväskan!

Kommentarer