Gör ditt eget schampoo!


Schampoot var till och med lättare att göra än min body butter (som ni kan läsa om HÄR). Dock så blir det dyrare, eftersom mitt schampoo är baserat på ett pepparmyntshydrolat (gjort genom ångdestillering av pepparmyntsblommor) som kostar kring 8€ för 150ml, och det räcker knappt till två små satser. Men andra grundingrediensen är en helt ren olivtvål och den räcker till många satser :)


SCHAMPOO

1 3/4 dl hydrolat
25-30g riven olivtvål
Eterisk olja
Eventuellt konserveringsmedel

Värm hydrolat under lock, svalna av lite och smält ner den rivna olivtvålen. Låt svalna mer och tillsätt eterisk olja. Receptet jag hittade föreslog närmare 20 droppar - det vågade jag mig inte på. Pranaroms eteriska oljor är väldigt starka, och jag ville inte att talldoften jag valt skulle ta över pepparmyntan helt.



Jag använde inte konserveringsmedel denna gång. Lilla flaskan tar nog slut ganska snabbt, och ett hydrolatbaserat schampoo håller nog ett par månader åtminstone.


Jag lär komma med uppdatering om hur bra schampoot var i ett senare inlägg - men lätt att göra var det minsann! 

Kommentarer