So-Ramas Hälsohem

(Smoothie med kokosmjölk, banan, blåbär samt blåbärspulver,
hallon, hampprotein, hampfrön, vanilj och kardemumma.)

Alla andra bloggare tenderar ju att ha hälsomatsinlägg - så då tänker jag också ha det! Åtminstone nu efter ett par underbara dagar av god och hälsosam mat, på min väg mot bättre mående, både fysiskt och psykiskt. Det blev så att jag fick ha So-Ramas Hälsohem :) Istället för Soulmama så blev jag So-Rama - för att jag är så "rama"! Ett underbart dialektalt uttryck.

Jag hade turen, förmånen, lyckan att ha en älskad människa här ett par dagar på hälsohem, vilket alltid underlättar min inspiration till god mat, då jag får bjuda på den och äta den med någon, men också inspiration till att få saker gjort i hemmet.
Bland annat mitt healingrum, där jag kommer att utföra behandlingar, har börjat ta form då jag äntligen fick min nya behandlingssäng uppburen. Det kommer ett inlägg om detta snart!

Men över till maten. Min mage har mått ganska bra de senaste dagarna, och det tackar jag både sällskapet och den goda, nyttiga maten för. Och mitt eget mod att börja använda ingredienser och kryddor som utan orsak skrämt mig senaste åren.

Ingefäran som är så bra för magen har hittat sin väg till både tekoppar, smoothies, och till maten. Och då min gäst skulle anlända i förrgår gjorde jag en enkel grisinnerfilé i ugn, men till den stekte jag zuccini, morot, paprika och lite lök - med färska örter samt nya favoritkryddan spiskummin. Det blev en riktigt god måltid.

Igår gjorde gästen sin specialitet, nämligen falaflar. Kikärterna var jag lite nervös över med magen, men eftersom jag blandat in ayurveda i min matlagning kunde jag konstatera att kikärter i måttliga mängder lugnar pittaenergin.
Jag gjorde en ganska stark vitlökssås till med creme fraiche, och det kunde också gått illa för magen. Men faktum är att efter den brakmåltiden, som var det godaste jag ätit på läääänge, så hade jag INTE ALLS ont i magen. Det var nog första gången på många månader, eller kanske år, som jag inte känt magont efter en måltid.
Illamående har ju kommit och gått, och förvärrats på senaste tiden. Men just det där att det tar ont i magen efter att jag äter, det har varit med en lång tid. Och det var så skönt att kunna äta en måltid utan att känna något annat än efterskalv av munorgasm efteråt!

Imorse åt vi faktiskt ekologisk havregrynsgröt med hampfrön i. Och lite av Soulmamas egna blåbärssylt på. Mellanmålet senare var en smoothie med kokosmjölk, banan, hampprotein, ingefära, kardemumma, vanilj och blåbär.

Och middagen idag var faktiskt en redig lövbiff av nöt, med resterande vitlökssåsen och så en till grönsakskompott. Denna gång i glada färgerna gul paprika, röd tomat och orange morot. Spiskummin, lök och färsk timjan, basilika och oregano kryddade det hela.


Nu, efter att älskade gästen åkt hem, och jag dessutom haft en vägledning på senkvällen, så tror jag att healingrummet bestämt får vänta tills imorgon och jag unnar mig en stund med en serie. Om jag kan låta bli att börja måla på tavlan som börjat ta form i mitt huvud.

Hursomhelst, tack, tack, tack. Idag är jag ljus och kärlek. <3

Kommentarer