Närturism: arkeologisk flumvandring

För några veckor sedan då vi hade flummiddag vid Torgare med det härliga gänget så bestämdes det att vi skulle göra en liten arkeologisk flumvandring i Kronobyskogarna och titta på fornlämningar. Igår blev det av.

Först fick min vän Nikka leda oss till en så kallad kronsten som han hittat i skogen bakom huset han tidigare bodde i. Det var en vacker vandring men blev längre än någon av oss trott. Speciellt vägen tillbaka, då det blev lite svårt att hitta :P

Kronstenarna verkar vara lite mystiska - eller så har vi inte all information. Endera är det märken för gamla landsgränsen, eller för sockengränsen, eller för skog som tillhörde socknen. Jag vet inte, men den var speciell att titta på. Den står på en stor sten, och är märkt med en krona.

Vår personliga arkeolog Marcus hade en finare, och äldre kamera, än mig, och var en jättebra guide då det kom till sten-information. Bland annat pekade han ut så kallade bautastenar, eller resta stenar, som fanns lite överallt i närheten av kronstenen.

 Kronstenen

 Bautasten


Det blev en svettig vandring från kronstenen men naturens under gjorde sig påminda. Stenar och träd som fick oss att stanna och titta ideligen.


Efteråt skulle vi titta på några fornlämningar i Djöstas. Eftersom jag fått lite fysiska problem igen så lät jag gänget åka iväg och for istället med Lena till deras grillplats mitt i en gammal jättekyrka och vi började ställa till inför korvgrillning.
Jag var tyvärr lite distraherad av min kropp, men känslan på platsen var verkligen stark och magisk. Jättekyrkorna vet vi inte heller vad de använts till - kanske finns det flera olika saker. Men de minner i alla fall om närvaron av människor för mycket länge sedan, och jag tror de tyckte om vårt besök.

Rökig korvgrillning och otroligt vackra mönster på stenar avslutade flumvandringen. Vilken fin dag!


Kommentarer