Gravid, eller inte gravid?

Det närmar sig att ni borde anmäla er till föreläsningen om Naturlig Fertilitetsmetod som jag och Disa Mineur ordnar i Jakobstad 25.2. Den riskerar att inte bli av om vi inte får fler anmälningar - och jag vet att ämnet är aktuellt för många.

Yle X3Ms Sex & Sånt hade nyligen ett program om hormonfria preventivmedel, och i deras artikel med kommentarer från vårdpersonal var det skrämmande den okunskap som lyste igenom. Vårdpersonal får inte lära sig om hormonfria preventivmetoder - så därför pratar de inte om dem. Ursäkta? Borde de inte lära sig då?

Ja, det borde sluta vara så självklart att vi ska använda oss av preventivmedel fulla med hormoner. För vissa kanske det nog funkar, men det borde inte därför vara en självklarhet. Jag provade minipiller för många år sedan, men blev fullständigt knäpp och mina, då o-diagnosticerade, PMDS-besvär skjöt i höjden. Jag har aldrig vågat prova något liknande sedan dess - trots att det är precis det som gynekologer tipsat mig om då jag pratat om min PMDS. Ursäkta, igen? Varför skulle jag äta något som gör besvären värre? Jag berättade ju just att jag provat och att det inte gick.

Nåväl, jag vet ju ändå rädslan som kommer med försenad mens. Jag vill inte bli gravid. Inte nu. Inte ännu i alla fall. Så jag önskar det fanns mer information om hormonfria preventivmetoder för alla som inte vill bli gravida, men som inte heller vill kontrollera kroppens funktioner med hormoner.
Själv har jag ju rätt så hård koll på min kropp nuförtiden, på grund av mina olika åkommor, så t.ex. så kallade "säkra dagar" har fungerat. Men jag undviker helt att få sperma inuti mig. Kondom är det andra alternativet jag använder mig av, och det är ju det enda hormonfria som det pratas om på t.ex. sexualkunskap.

Men det är en hel vetenskap den här kroppen - och framförallt fertilitet. Jag har också vänner som försökt bli gravida i åratal - och som nu valt att försöka på konstgjord väg. "Konstgjord"... det låter så fult. Men hursomhelst. Det är en kamp för många, det där att bli gravid. Och också där är det en hel vetenskap - och det finns naturliga fertilitetsmetoder man kan prova på, i alla fall som ett första alternativ.

Jag hoppas alla intresserade anmäler sig för en intensivkurs i fertilitet. Senast 17.2 vill jag ha era anmälningar på alexandra.soulmama@gmail.com. Skicka namn och telefonnummer.

Kommentarer