Växthusplanering & vårkänslor!

Ni som följt bloggen vet att jag varit sjuklig i flera år och att mina trädgårdsplaner för ifjol inte blev riktigt som jag tänkt. Ni kan klicka er dit om ni vill från högra spalten.

Jag fick byggt terassen, men det planerade växthuset där gamla terassen stått lämnade på hälft. Inte fick jag odlat mycket ätbart heller. Men i år mår jag bättre, och jag har förstått att inte sätta så mycket press på mig själv. Lite räcker långt.


Det var några småsaker som satte igång mina vårkänslor, och fick min inspiration till trädgården att spira. Dels bara det faktum att jag fyndat billiga krukväxter. Dels solen som tittade fram några dagar. Dels det faktum att jag lyckats övervintra min första pelargon och nu spirar nya blad!


Och dels en vän som pratade om att testa att odla egen tobak.

Plötsligt är det enda jag tänker på växthus, frön, krukor, ljudet av regndroppar på det blivande växthustaket...

Jag gjorde ett par snabba skisser hur jag tänker mig växthusterassen. Det är lagt grus som en grund, och södra väggen har gamla fönster. Men hela västerväggen och taket står öppet. Så det borde fixas. Fönster har jag en del - men om någon vet om billig, använd växthusplast eller liknande får ni gärna höra av er!

Jag tänker mig odlingslådor för att höja upp odlingen för t.ex. tobak och tomater. Obehandlade bräder behövs alltså också.

 

Vi får se hur det blir - men jag är en drömmare och jag njuter av att drömma! Våren är här - i alla fall inombords!

Kommentarer