Jag dricker inte alkohol

Jag dricker inte alkohol. Alls. Det är ovanligt, tydligen. Men eftersom jag inte rör mig med särskilt mycket folk som dricker eller skulle bjuda på alkohol så kommer det inte fram så ofta längre. Faktum är dock att jag ändå ofta undviker fester där det kommer att drickas mycket.

Jag vill inte verka fördomsfull - men personligen orkar jag inte med väldigt påverkade människor. Och jag får ju välja själv vem jag umgås med, så ibland väljer jag bort fester eller krog-evenemang där folk kommer att vara fulla.

För mig är det en själslig grej. Jag känner hur själen avtrubbas då man dricker alkohol, eller tar diverse andra droger för den delen, och jag får inte kontakt med en människas inre. Det tär på min ork, då jag är väldigt empatisk och vill få kontakt med allas inre. Jag orkar inte leva på ytan.

Det är också orsaken till att jag slutade dricka. Jag har aldrig varit väldigt mycket festprisse, men visst har jag druckit förr. Men för kanske fem år sedan slutade jag. Jag drack några vinglas på en fest jag ordnade den sommaren, och efteråt bestämde jag mig bara för att det inte var roligt längre. Det kändes inte bra för min kropp, eller min själ. Jag tyckte inte om hon jag blev då jag drack, så det var väldigt lätt att bara sluta dricka.


Sedan dess har jag inte ens smakat alkohol. Och visst, en öl eller ett vinglas kunde väl inte vara fel eller skadligt för mig. Men eftersom jag också senaste åren kämpat med utbrändhet och ett lite ostabilt känsloliv pga PMDS och fobier, så vill jag inte alls påverka mitt sinne. Jag vill ha kontroll. Ett kontrollbehov är det, som jag nog borde arbeta bort, men det känns inte som att alkoholen är en väg ut ur det.


Hursomhelst uppskattar jag att mina vänner för det mesta förstår att jag inte vill ha fyllefester, och ett par öl eller lite vin räcker bra för att alla ska få ha det gemytligt i mitt hem. Dock så uppskattar jag ibland de fina ölflaskor som lämnas hos mig. Där får sticklingar och skott bo såhär på vårkanten.

Alla bestämmer över sin egen kropp. Och även om jag önskar alla skulle uppskatta sin hälsa och vilja leva ett hälsosamt, långt liv så får alla göra precis som de vill. Men jag har gjort mitt val - jag vill vara sann mot mig själv, och jag vill umgås med människor som är sanna mot mig. 


Kommentarer