En glittrande lillajul, och ett stort, svart hål


Det är jätteviktigt för mig att hitta egna traditioner nu då mamma är borta. Speciellt inför julen, som alltid varit så viktig för mig. Jag nämnde det redan i det här inlägget om min barndom med mamma.

Mamma har alltid stått för tryggheten, värmen och hela traditionen med juletiderna. Och nu försöker jag hitta det i mig själv. Det innebär bland annat att jag ville ha en egen liten gran i år. Och julgardiner, i ett fönster i alla fall, några juldukar, levande ljus, och den nostalgiska doften av nejlikapelsiner.



Jag har pysslat några dagar och lillajulen blev faktiskt glittrande och fin. Vi hämtade en gran i skogen och märkte samtidigt rådjursspår på min gård. Vi åkte till gravgården i Kronoby där jag tog farväl av en släkting som nyligen lämnat jordelivet. Och så tog vi en sväng till Jul på Torgare. Jag fick hem ett helt fantastiskt djur som jag ska fota en annan dag.

Sedan på kvällen bjöd vi Leena på god mat i skenet av levande ljus. Mysigt, och viktigt.


Det var skönt att landa i en mysig lillajul efter ett par veckor intensivt arbete. Men ett stort, svart hål väntar. I torsdags fick jag nämligen färdigt ALLT arbete. Det om något är skrämmande för en egenföretagare. Projekten borde avlösa varandra smidigt, så man vet att man har mat på bordet nästa månad. Eller mat på julbordet, som det blir den här tiden på året.

Men nu väntar inga projekt, så jag hoppas och ber att det dyker in beställningar på min JULSPECIAL åt er bloggläsare, och jag gör mer än gärna logotyper och specialbeställningar på digitaltavlor eller annat trevligt inför julen.

Fridfull juletid önskar jag mig själv och andra andra trots allt. Men en egenföretagare slappnar aldrig av helt, trots att jag försöker.

Kommentarer